Minyak pati untuk kedutan: sumber awet muda anda

Adakah anda sedang mencari cara untuk kekal muda tanpa pergi ke pakar bedah plastik? Jika anda tidak mahu melihat "kaki gagak" yang muncul dengan rasa kecewa, gunakan minyak pati untuk kedutan. Dalam penerbitan, kita akan bercakap tentang bagaimana untuk memilih minyak pati yang betul untuk muka dan apa cara akan memberikan kesan yang cepat, pertimbangkan resipi untuk topeng yang paling berkesan dengan minyak pati untuk kedutan.

Apakah faedah produk penting untuk kulit?

Minyak pati mempunyai kesan yang sangat bermanfaat pada kulit, dan ia sentiasa boleh dipilih untuk setiap jenis kulit:

  1. Produk tersebut mengandungi antioksidan yang akan menyingkirkan sel-sel radikal bebas dan membolehkan mereka tepu dengan oksigen. Tanpa antioksidan, integumen kehilangan keanjalannya, kulit menjadi kusam, dan kedutan menjadi dalam.
  2. Tidak seperti bahan yang berasal dari zaitun atau kelapa, minyak pati tidak meninggalkan rasa berminyak pada kulit. Cecair mudah disapu, dan tiada aduan mengenai kulit melekit pada masa hadapan. Banyak ubat menormalkan aktiviti kelenjar sebum, jadi penampilan kilauan berminyak di tengah hari tidak lagi mengganggu.
  3. Minyak geranium atau cendana akan melembapkan integumen secara mendalam dan menjadikan kulit lebih lembut. Ia akan menjadi mungkin untuk melupakan pengeringan dan mengelupas, mempercepatkan penuaan.
  4. Kulit, terutamanya dengan usia, memerlukan nutrisi tambahan. Penggunaan minyak kegemaran anda secara berkala akan mengenyangkan integumen dengan asid lemak, pada masa yang sama meningkatkan peredaran darah. Akibatnya, setiap sel akan menerima bahan yang diperlukan, dan anda tidak akan menghadapi penuaan pramatang.
  5. Minyak pati merangsang pengeluaran kolagen. Terima kasih kepada protein ini, kulit mengekalkan ketegasan dan keanjalan, yang menghalang kendur dan berkedut.
Minyak pati untuk peremajaan kulit

Terdapat pendapat bahawa alam semula jadi telah memberi seseorang semua cara untuk mengekalkan kesihatan: anda hanya perlu mencari kaedah yang betul. Menggunakan bahan semula jadi, anda akan melakukannya tanpa kos tambahan, dan hasilnya tidak akan lebih buruk daripada menggunakan krim mahal.

Peraturan untuk penggunaan minyak pati dalam kosmetologi

Semasa permohonan, jangan lupa tentang nuansa berikut:

  1. Rawatan muka anti-kedut yang penting boleh menjadi terlalu keras dalam bentuk pekat. Melembutkan kesannya dengan memperkayakan 1 sudu kecil. bahan asas dengan beberapa titis halus. Sesetengah jenis boleh digunakan tanpa cair, tetapi tidak disyorkan untuk digunakan di sekeliling mata.
  2. Harga sesuatu produk selalunya berbeza-beza, kerana kualitinya. Pilih jenis organik untuk hasil yang maksimum.
  3. Molekul bahan tidak berbeza dalam saiz dan menembusi ke dalam lapisan dalam dermis. Atas sebab ini, mereka mempunyai keupayaan untuk menyembuhkan dan melembapkan kulit, tetapi penggunaannya tidak memberikan kesan kumulatif. Jika anda berhenti menggunakan produk dengan kerap, penutup akan kembali ke keadaan asalnya.
  4. Penggunaan minyak pati secara tetap untuk melembapkan kulit wajah
  5. Membuat topeng dengan minyak pati untuk memerangi kedutan tidak disyorkan semasa mengandung atau menyusu.
  6. Uji produk pada kawasan kecil untuk memastikan tiada intoleransi individu. Untuk melakukan ini, campurkan 1 titis minyak yang dipilih dengan 0. 5 sudu teh. asas (varieti yang diperoleh daripada zaitun atau jojoba adalah sesuai), sapukan pada pergelangan tangan dari dalam dan tunggu beberapa jam.
  7. Dengan penyimpanan yang betul, produk tidak kehilangan sifatnya selama 5 tahun, jadi jangan berhemat pada pembelian: dalam jangka panjang, perbelanjaan akan dibenarkan. Setelah membuat campuran sendiri komponen yang berbeza, tuangkannya ke dalam bekas kaca gelap dan jauhkan daripada cahaya matahari.

Nak semak sejauh mana bahan itu semulajadi? Letakkan setitik pada helaian kertas berwarna: cecair berkualiti tinggi akan cepat menguap, dan tidak akan ada tanda yang ketara di permukaan. Sekiranya anda melihat kesan yang kuat, maka pengilang menggunakan bahan tambahan (ujian tidak berfungsi dengan minyak nilam dan mur).

Ikuti peraturan ini apabila memilih minyak untuk topeng buatan sendiri, dan anda akan melihat penambahbaikan dalam penampilan.

Cara memilih bahan asas

Untuk mengelakkan bahan aktif daripada merosakkan kulit, campurkan dengan minyak pati asas. Apabila memilih yang kedua, pendekatan individu memainkan peranan penting, jadi pertimbangkan jenis kulit anda:

  • untuk biasa, jojoba, badam, minyak macadamia sesuai (anda juga bebas untuk bereksperimen, tetapi elakkan cecair yang terlalu padat dan berat);
  • untuk terlalu kering, gunakan minyak zaitun atau alpukat;
  • untuk berminyak, bahan yang diperoleh daripada biji aprikot telah terbukti dengan baik;
  • untuk rawan jerawat, cuba varieti rami atau argan;
  • dengan kepekaan yang meningkat dan keradangan yang kerap, argan atau minyak kelapa sesuai.
Topeng muka anti-penuaan buatan sendiri dengan minyak pati dalam komposisi

Mana-mana bahan memberikan kulit antioksidan dan meningkatkan pengeluaran kolagen. Penggunaan tetap akan memberikan keanjalan pada penutup, dan anda akan kelihatan muda tanpa mengunjungi salon kecantikan.

Jojoba: ciri tindakan

Bahan yang berasal dari jojoba dianggap sebagai salah satu pelembap terbaik. Ini bermakna bahawa anda akan melupakan kekeringan dan mengelupas, yang mempercepatkan penampilan kedutan. Komposisi termasuk komponen berikut:

  • vitamin B dan E;
  • silikon;
  • tembaga;
  • zink;
  • iodin.
Minyak anti-kedut pelembap yang diperoleh daripada buah jojoba

Jangan ragu untuk membuat topeng, kerana produk non-comedogenic tidak menyumbat pori-pori. Iodin yang terkandung di dalamnya menggalakkan penyembuhan luka kecil, seperti yang dibuktikan oleh laporan dari Jabatan Alam Sekitar dan Kesihatan Itali. Kajian telah menunjukkan bahawa penggunaan biasa mempercepatkan pertumbuhan semula tisu dan merangsang pengeluaran kolagen. Ia juga telah diperhatikan bahawa bilangan kesan sampingan adalah kecil, jadi gunakan kaedah untuk menghilangkan kedutan di sekitar mata.

Cara membuat topeng buatan sendiri dengan jojoba

Topeng sedemikian diperlukan semasa penuaan, kerana komposisi cecair mendekati sebum. Dengan usia, pengeluarannya menjadi perlahan, dan penutup tidak menerima kelembapan yang mencukupi. Anda boleh menyelesaikan masalah dengan cara berikut:

  1. Kerana ekstrak jojoba adalah ringan, anda boleh menggunakannya untuk kedutan bawah mata tanpa mencairkan. Rawat kawasan masalah dengan tepukan ringan, biarkan bahan menyerap, dan keluarkan sisa dengan serbet (jangan gosok kulit, tetapi pasangkan kain ke muka).
  2. Minyak jojoba boleh digunakan pada muka tanpa mencairkan
  3. Minyak itu juga akan menggantikan penanggal solek biasa anda. Lap muka anda dengan sapuan yang sedikit lembap semasa menanggalkan solek, dan jangan basuh bahan tersebut dengan air. Terima kasih kepada teksturnya yang ringan, ia tidak akan meninggalkan rasa berminyak, dan pendedahan yang berpanjangan pada waktu malam akan memberikan sel bahan yang betul.
  4. Ia berlaku bahawa usia membawa bukan sahaja kedutan di muka, tetapi juga masalah hormon. Akibatnya, wanita dewasa mengalami masalah jerawat dan ruam, yang boleh dikurangkan dengan menggunakan ubat semulajadi. Anda memerlukan 1 sudu kecil. madu, 2 titis jus lemon, 8 strawberi tumbuk dan 1 sudu kecil. minyak jojoba. Campurkan bahan-bahan, rawat kulit dan biarkan ia berfungsi selama 15-20 minit. Komponen akan menepu kulit dengan kelembapan, memutihkan bintik-bintik penuaan dan menghalang pembentukan jerawat, mempunyai kesan antibakteria.

Gunakan ekstrak jojoba untuk melicinkan kulit muka, leher dan belakang tangan. Formulanya juga menjadikannya sesuai sebagai asas untuk adunan kompleks.

Biji delima: sumber masa mudamu

Apabila memilih minyak pati, perhatikan produk yang diperoleh daripada biji delima. Doktor menggunakannya untuk melawan kanser kulit, tetapi faedahnya tidak berakhir di sana. Lagipun, warna merah yang kaya bahan itu disebabkan oleh kandungan flavonoid, yang tindakannya akan memulihkan warna kulit. Produk ini juga melindungi daripada sinaran ultraungu, yang kekal sebagai punca utama penuaan.

Faedah termasuk yang berikut:

  1. Minyak kosmetik untuk muka dari kedutan, diperolehi daripada biji delima, memulihkan keratinosit - sel yang terletak di epidermis. Akibatnya, lapisan atas integumen melakukan fungsi perlindungan yang lebih baik, dan kesegaran wajah dapat dipelihara.
  2. Produk ini sesuai untuk jenis kulit yang berbeza, dan ia tidak meninggalkan kesan berminyak. Jangan takut untuk menggunakannya, walaupun anda mengadu tentang aktiviti berlebihan kelenjar sebum. Terima kasih kepada komposisinya, ia melegakan ruam, melegakan keradangan, melicinkan parut yang ditinggalkan selepas jerawat. Anda bukan sahaja akan menghilangkan kedutan, tetapi juga menghilangkan ketidaksempurnaan lain.
  3. Oleh kerana minyak kaya dengan antioksidan, ia merangsang pengeluaran kolagen dan elastin. Akibatnya, kulit memperoleh keanjalan, dan ubah bentuk bujur muka berkurangan.
Minyak yang diperolehi daripada biji delima akan mengembalikan tona kulit wajah dan melindungi daripada sinaran ultraungu.

Keberkesanan produk juga ditunjukkan oleh fakta bahawa ia sering dijumpai dalam komposisi krim anti-penuaan. Menggunakan komponen secara berasingan, anda tidak akan mencapai hasil yang lebih buruk.

Cara membuat topeng muka

Untuk mengelakkan kedutan daripada ketara walaupun selepas 50 tahun, gunakan secara teraturserumdengan produk yang berasal dari biji delima. 1 sudu kecilcampurkan bahan asas dengan sea buckthorn dan minyak rosehip (2: 1: 2). Tambah 4 titis minyak berikut ke dalam adunan:

  • lavender;
  • geranium;
  • biji lobak merah.
Topeng muka dengan minyak biji delima dalam komposisi akan membuat kedutan kurang ketara

Produk ini digunakan walaupun untuk kulitsekeliling mata untuk kedutan, dan kawasan ini dicirikan oleh peningkatan kepekaan. Sapukan perlahan-lahan, buat urutan ringan, dan ambil bahagian leher. Untuk hasil yang cepat, ulangi prosedur setiap malam.

Untuk pemilikpenuaan dan kulit keringpelembap akan membantu. Ia terdiri daripada:

  • 1 sudu kecilkomponen utama;
  • 1 sudu kecilminyak argan;
  • 2 sudu kecilminyak zaitun.

Campurkan bahan-bahan dan gunakan campuran dan bukannya krim malam: 2-3 titis akan mencukupi. Minyak pati adalah baik untuk kulit di sekeliling mata, kerana kerana kekurangan kelenjar sebum, ia terutamanya perlu tepu dengan kelembapan.

Krim berasaskan minyak biji delima akan membantu menghentikan perubahan berkaitan usia pada kulit wajah

Untukpenutup sensitif, ditutup dengan rangkaian kedutan, krim berasaskan produk biji delima adalah sesuai. Dengan 2 sudu kecil. dana tambah 3 sudu kecil. mentega shea cair dan sejuk, 2 sudu kecil. air mawar dan pulpa hancur separuh daun gaharu sederhana. Campurkan bahan dalam pengisar sehingga adunan mencapai konsistensi berkrim. Menggunakan krim ini selepas menanggalkan solek, anda akan menghentikan keradangan, melembapkan kulit dan menghilangkan tanda-tanda penuaan.

Kemenyan: resipi untuk topeng untuk peremajaan

Ubat yang diperoleh daripada kemenyan akan memulihkan kehalusan kulit dan mengatasi bintik-bintik penuaan. Jika kulit wajah menjadi tidak sekata dengan usia, dan kedutan yang terhasil jelas, gunakan minyak kemenyan.

Ia mempunyai kesan berikut:

  • memulihkan sel dan melindungi daripada kerosakan;
  • mengurangkan jerawat;
  • menghilangkan pori-pori yang tegang dan kedutan.

Untuk kulit di sekeliling mata, minyak pati kemenyan amat baik kerana ia memulihkan keanjalan yang hilang. Sebagai asas, gunakan bahan yang diperoleh daripada jojoba (2 sudu besar), yang menambah 6 titis bahan utama. Pastikan anda melakukan ujian toleransi terlebih dahulu, jika tidak, anda berisiko mengalami kerengsaan kulit.

Penggunaan yang kerap akan meningkatkan tona dan keanjalan kulit. Setiap petang, rawat kawasan di bawah mata, dan hasilnya akan ketara dalam beberapa bulan.

Alat ini sesuai untuk penuaan kulit dengan aktiviti berlebihan kelenjar sebum: selepas permohonan, anda tidak akan mempunyai perasaan muka berminyak.

Lavender: Tingkatkan Pengeluaran Antioksidan Anda

Minyak lavender digunakan untuk menyembuhkan luka. Tetapi ia juga mempunyai keupayaan untuk melindungi sel-sel kulit daripada radikal bebas, yang menjadi salah satu faktor utama yang menyebabkan penuaan.

Berfikir tentang minyak apa yang akan datang untuk menyelamatkan dalam memerangi perubahan berkaitan usia? Beri perhatian kepada hasil kajian yang dijalankan pada tahun 2013, mengikut mana penggunaan minyak lavender merangsang pengeluaran 3 antioksidan yang dihasilkan oleh badan:

  • glutation;
  • katalase;
  • superoksida dismutase.
Minyak pati lavender akan melindungi sel kulit muka daripada radikal bebas

Penggunaan topeng dengan minyak lavender mengaktifkan sumber perlindungan badan, dan untuk meningkatkan hasilnya, ia patut menggunakan komponen lain:

  • cairkan 2 sudu besar. l. minyak kelapa dalam mandi air;
  • tambah 10 titis ekstrak lavender.

Sapukan jisim yang terhasil pada kulit di sekeliling mata, antara kening, pada lipatan nasolabial. Gosok ringan produk dengan gerakan urut untuk melancarkan peredaran darah dan memenuhi sel dengan nutrien. Campuran ini juga boleh digunakan untuk merawat selaran matahari atau menghaluskan parut kecil. Topeng berikut juga akan membolehkan anda menyingkirkan perubahan berkaitan usia:

  • pada 3. 5 hb. l. minyak jojoba, tuangkan 2 titis bahan yang diperoleh daripada lavender;
  • masukkan 2 titis minyak biji lobak merah.

Sapukan campuran 2 kali sehari selama 2 minggu, dan pengeluaran kolagen akan meningkat. Selebihnya adunan boleh disimpan dalam botol kaca dengan penutup yang ketat.

Minyak lavender boleh digunakan dalam campuran meningkatkan kolagen

Untuk menghilangkan bintik-bintik penuaan, campurkan ramuan dengan minyak kemenyan dan rawat kawasan yang terjejas 2 kali sehari: pada waktu pagi dan sebelum tidur.

Kesimpulan

Apabila menggunakan bahan semulajadi untuk kulit wajah, anda akan mengurangkan tindakan radikal bebas, meningkatkan pengeluaran kolagen, dan menghilangkan bintik-bintik penuaan. Ia hanya penting untuk memilih jenis minyak, diselaraskan untuk ciri-ciri kulit anda dan mencairkan bahan aktif dengan bahan asas. Walaupun hasilnya tidak serta-merta, selepas beberapa bulan penggunaan biasa, anda akan melihat bahawa anda kelihatan lebih muda.